Головна - До верховного суду
До верховного суду
Вих. 33/03/10 « 25 » березня 2010 р.
Голові Верховного суду України
Онопенко В.В.
В минулому, довгий час існувала диспропорція при обчисленні пенсій осіб, звільнених з військової служби у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення, або при введені нових додаткових видів грошового забезпечення.
Для подолання вказаної диспропорції законодавцями внесено зміни до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі Закон 2262-12) законами України № 1769-VI від 15.06.2004 р., № 2255-IV від 16.12.2004 р., на підставі, яких проведено перерахунок пенсій з урахуванням всіх додаткових видів грошового забезпечення військовим пенсіонерам, які при проходженні військової служби їх не отримували, та визначено досконалий механізм порядку перерахунку пенсій в подальшому, у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців.
Такими змінами в законодавстві вперше, в історії незалежної держави було досягнуто єдність в встановленні умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України.
Підсумовуючи та узагальнюючи судову практику попередніх років (до 01.01.2005 року) Пленум Верховного Суду України від 15.04.2005 року з метою забезпечення однакового застосування судами України норм законодавства про пенсійне забезпечення військовослужбовців та деяких інших осіб в своїй Постанові вичерпно встановив наступне:
1. Відповідно до ст. 63 Закону № 2262-12 перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям та особам, котрі мають право на пенсію згідно із цим Законом, провадиться у зв'язку зі зміною (що сталася після звільнення їх зі служби) розмірів грошового забезпечення, виходячи з якого обчислюються пенсії.
2. При збільшенні розміру окладів грошового утримання (посадового окладу й окладу за військовим (спеціальним) званням) перерахунку підлягають як відсоткова надбавка за вислугу років, так і інші додаткові види грошового забезпечення, що враховувалися при обчисленні пенсії та розмір яких визначається у відсотках від зазначених окладів грошового забезпечення.
3. Звернути увагу судів на те, що законодавством з питань пенсійного забезпечення, яке діяло до 1 січня 2005 р., не було передбачено можливості перерахунку раніше призначених пенсій у зв'язку із запровадженням після звільнення військовослужбовців та осіб, котрі мають право на пенсію згідно із Законом № 2262-12, нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, яких вони не отримували під час служби, а також премій. Закон №1769-IV, який набув чинності 1 січня 2005 р., не має зворотної сили, тому вимоги щодо перерахунку пенсії з урахуванням запроваджених після звільнення зі служби нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій за минулий час, тобто до 1 січня 2005 р., задоволенню не підлягають.
Саме з таких підстав, в подальшому своїми постановами Верховним судом України задовольнялися скарги військових пенсіонерів про перерахунок пенсій, скасовуючи рішення апеляційної інстанції та Вищого адміністративного суду України (наприклад, Постанова Верховного Суду України від 6 травня 2008 року, додається).
Вважалось, що усі проблеми військових пенсіонерів щодо диспропорції у розмірах пенсійного забезпечення, які існували до 1 січня 2005 року зникли.
Змін в законодавстві з 2005 року по цей час, що стосується перерахунку пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби не відбулося.
Проте починаючи з 2009 року, аналогічні вимоги адміністративних позовів про перерахунок пенсійного забезпечення, осіб звільнених з військової служби у зв'язку із зміною грошового забезпечення військовослужбовців з урахуванням зміни розмірів існуючого виду додаткового грошового забезпечення - премії, Верховним судом України всупереч ч. 3 статті 63 Закону 2262-12 та своєї ж Постанови Пленуму Верховного Суду України від 15.04.2005 року, вже не задовольняються, скасовуючи позитивні рішення судів першої, апеляційної інстанції та Вищого адміністративного суду України.
З 1 квітня 2007 року на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року № 594 "Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році " (далі Постанова 594), Наказу Міністра оборони України від 14.04.2007 р. № 175 "Про встановлення граничних розмірів премій військовослужбовцям Збройних сил України" (далі Наказ 175), введені граничні розміри премії, виходячи з посадових окладів і стажу безперервної військової служби.
Так, розмір грошового забезпечення військовослужбовців з 1 квітня 2007 року змінився за рахунок підвищення премії згідно вищезазначених нормативних актів, а це у відповідності до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі Закон України 2262-12) є підставою для здійснення перерахунку раніше призначених пенсій зазначеної категорії громадян.
Такий перерахунок пенсійними органами здійснено не було і десятки тисяч військових пенсіонерів звернулися до суду за захистом своїх прав згідно ч. 3 статті 63 Закону України 2262-12, а також пам'ятаючи надані Верховним Судом України всім судовим установам обґрунтовані рекомендації щодо перерахунку пенсійного забезпечення при будь-яких змінах грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців.
Значна більшість суддів України, в тому числі першої, апеляційної, а також Вищого адміністративного Суду України задовольняла позовні вимоги про перерахунок пенсій військовим пенсіонерам, але Верховним Судом України, всупереч своєї ж Постанови Пленуму Верховного Суду України від 15.04.2005 року № 4, прийнято рішення відмовляти в задоволені цих позовних вимог посилаючись на тимчасовість нормативно-правових актів - Постанови 594 та Наказу 175.
Додаткових або особливих умов щодо відмови у перерахунку пенсійного забезпечення чинним законодавством не встановлено.
Адміністративні позови військових пенсіонерів містять вимоги перерахунку пенсій, саме на час чинності зазначених нормативно-правових актів, на підставі, яких змінено грошове забезпечення військовослужбовці з 01 травня по 31 грудня 2007 року. І це цілком правомірно.
Щодо тимчасовості, то з таких міркувань Закон України „Про Державний бюджет України на 2007 рік" є теж тимчасовим (січень-грудень 2007 року), а тому, за логікою судів першої та апеляційної інстанції, видатки за вказаним Законом можна не проводити, наприклад не виплачувати заробітну плату працівникам судових установ.
Крім того, якби в 2008 році грошове забезпечення військовослужбовців зменшилося, тоді було б доречним вказувати про тимчасовий характер його збільшення, але воно (грошове забезпечення), значно збільшилося на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 (далі Постанова 1294).
Збільшення грошового забезпечення військовослужбовців з урахуванням введення граничних розмірів премії, як свідчать фахівці Департаменту фінансів Міністерства оборони України, мало перехідний характер перед введенням в дію Постанови 1294 - кошти було заплановано, але на законодавчому рівні не всі питання були вирішенні (необхідно було скасувати попередні нормативні акти, які визначали склад грошового забезпечення військовослужбовців) .
Крім того, Верховним судом України, відмовляючи у задоволені вимог даної категорії справ, повністю не перевірено і не досліджено що Законом України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" відповідні видатки були передбачені.
В 2007 році відповідно з додатком № 3 Закону України, від 19.12.2006, № 489-V "Про Державний бюджет України на 2007 рік" за кодом програмної класифікації видатків державного бюджету 2101020 (Утримання особового складу Збройних Сил України ) передбачені видатки на суму 5108845,3 тис. грн. у порівнянні з 2776104,8 тис. грн., що встановленні на 2006 р., згідно з Законом України, від 20.12.2005, № 3235-IV "Про Державний бюджет України на 2006 рік", що складає збільшення фінансування на 85%.
Збільшення інших складових грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України у 2007 році не передбачалося.
Згідно звіту про виконання бюджету Пенсійного фонду України за 2007 р. затвердженого постановою Пенсійного фонду від 08.04.2008 р. № 8-1 дотації на пенсійне забезпечення військовослужбовців у сумі 621,7 млн. грн. не використано.
Це свідчить про те, що Державним бюджетом видатки на збільшення пенсій військовим були передбачені, проте перерахунок військових пенсій не здійснено.
А тому зовсім безпідставним і необґрунтованим є висновок Верховного Суду України, що виплата премії дозволена за наявності передбачених підстав лише в межах видатків, передбачених у кошторисах військових частин для грошового забезпечення військовослужбовців у 2007 році, що виключає їх як підставу для перерахунку пенсій.
Це означає, що перерахунок пенсій можливий за умови наявності видатків, передбачених у кошторисах військових частин для грошового забезпечення військовослужбовців у 2007 році?
Виплата пенсійного забезпечення здійснюється за видатками Державного бюджету, які в 2007 році не використані на суму 621,7 млн. грн., але аж ніяк за видатками передбаченими у кошторисах військових частин.
Але це не є підставою для відмови у проведенні перерахунку пенсії у відповідності до ч. 3 статті 63 Закону 2262-12.
Слід також зазначити, що військовослужбовцям, які звільнилися в 2007 році після введення в дію Наказу 175 пенсія обчислювалася з урахуванням зазначених граничних розмірів премії.
Знову відроджується диспропорція в обчисленні раніше призначених пенсій?
В преамбулі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" зазначено, що цей Закон спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України.
Держава гарантує перерахунок призначених пенсій у зв'язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Дуже помітним є також протистояння Верховного суду України та Вищого адміністративного суду України - рішення високих Судів протилежні.
У складі Верховного суду України, Вищого адміністративного суду України судді - фахівці права високого рангу, більшість - заслужені юристи України, у яких великий досвід роботи в судових установах різних інстанцій і тому зовсім не зрозумілі такі розбіжності у застосуванні норм матеріального і процесуального права.
Виправити ситуацію, повернути довіру сучасному судочинству в нашій незалежній державі, можливо тільки завдяки рішенням, які будуть ґрунтуватись на Конституції України, а також на чинному законодавстві, яке не суперечить їй.
На підставі викладеного, Прошу ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ врахувати надані пояснення та переглянути практику з питань пенсійного забезпечення військовослужбовців по перерахунку пенсій зазначеної категорії громадян в 2007 році і усунути протиріччя Закону України 2262-12, Постанови Пленуму Верховного суду України від 15.04.2005 року № 4 та відповідних рішень 2009 -2010 років.
Керівник проекту
Голові Верховного суду України
Онопенко В.В.
Шановний Василю Васильовичу.
В минулому, довгий час існувала диспропорція при обчисленні пенсій осіб, звільнених з військової служби у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення, або при введені нових додаткових видів грошового забезпечення.
Для подолання вказаної диспропорції законодавцями внесено зміни до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі Закон 2262-12) законами України № 1769-VI від 15.06.2004 р., № 2255-IV від 16.12.2004 р., на підставі, яких проведено перерахунок пенсій з урахуванням всіх додаткових видів грошового забезпечення військовим пенсіонерам, які при проходженні військової служби їх не отримували, та визначено досконалий механізм порядку перерахунку пенсій в подальшому, у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців.
Такими змінами в законодавстві вперше, в історії незалежної держави було досягнуто єдність в встановленні умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України.
Підсумовуючи та узагальнюючи судову практику попередніх років (до 01.01.2005 року) Пленум Верховного Суду України від 15.04.2005 року з метою забезпечення однакового застосування судами України норм законодавства про пенсійне забезпечення військовослужбовців та деяких інших осіб в своїй Постанові вичерпно встановив наступне:
1. Відповідно до ст. 63 Закону № 2262-12 перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям та особам, котрі мають право на пенсію згідно із цим Законом, провадиться у зв'язку зі зміною (що сталася після звільнення їх зі служби) розмірів грошового забезпечення, виходячи з якого обчислюються пенсії.
2. При збільшенні розміру окладів грошового утримання (посадового окладу й окладу за військовим (спеціальним) званням) перерахунку підлягають як відсоткова надбавка за вислугу років, так і інші додаткові види грошового забезпечення, що враховувалися при обчисленні пенсії та розмір яких визначається у відсотках від зазначених окладів грошового забезпечення.
3. Звернути увагу судів на те, що законодавством з питань пенсійного забезпечення, яке діяло до 1 січня 2005 р., не було передбачено можливості перерахунку раніше призначених пенсій у зв'язку із запровадженням після звільнення військовослужбовців та осіб, котрі мають право на пенсію згідно із Законом № 2262-12, нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, яких вони не отримували під час служби, а також премій. Закон №1769-IV, який набув чинності 1 січня 2005 р., не має зворотної сили, тому вимоги щодо перерахунку пенсії з урахуванням запроваджених після звільнення зі служби нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій за минулий час, тобто до 1 січня 2005 р., задоволенню не підлягають.
Саме з таких підстав, в подальшому своїми постановами Верховним судом України задовольнялися скарги військових пенсіонерів про перерахунок пенсій, скасовуючи рішення апеляційної інстанції та Вищого адміністративного суду України (наприклад, Постанова Верховного Суду України від 6 травня 2008 року, додається).
Вважалось, що усі проблеми військових пенсіонерів щодо диспропорції у розмірах пенсійного забезпечення, які існували до 1 січня 2005 року зникли.
Змін в законодавстві з 2005 року по цей час, що стосується перерахунку пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби не відбулося.
Проте починаючи з 2009 року, аналогічні вимоги адміністративних позовів про перерахунок пенсійного забезпечення, осіб звільнених з військової служби у зв'язку із зміною грошового забезпечення військовослужбовців з урахуванням зміни розмірів існуючого виду додаткового грошового забезпечення - премії, Верховним судом України всупереч ч. 3 статті 63 Закону 2262-12 та своєї ж Постанови Пленуму Верховного Суду України від 15.04.2005 року, вже не задовольняються, скасовуючи позитивні рішення судів першої, апеляційної інстанції та Вищого адміністративного суду України.
З 1 квітня 2007 року на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року № 594 "Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році " (далі Постанова 594), Наказу Міністра оборони України від 14.04.2007 р. № 175 "Про встановлення граничних розмірів премій військовослужбовцям Збройних сил України" (далі Наказ 175), введені граничні розміри премії, виходячи з посадових окладів і стажу безперервної військової служби.
Так, розмір грошового забезпечення військовослужбовців з 1 квітня 2007 року змінився за рахунок підвищення премії згідно вищезазначених нормативних актів, а це у відповідності до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі Закон України 2262-12) є підставою для здійснення перерахунку раніше призначених пенсій зазначеної категорії громадян.
Такий перерахунок пенсійними органами здійснено не було і десятки тисяч військових пенсіонерів звернулися до суду за захистом своїх прав згідно ч. 3 статті 63 Закону України 2262-12, а також пам'ятаючи надані Верховним Судом України всім судовим установам обґрунтовані рекомендації щодо перерахунку пенсійного забезпечення при будь-яких змінах грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців.
Значна більшість суддів України, в тому числі першої, апеляційної, а також Вищого адміністративного Суду України задовольняла позовні вимоги про перерахунок пенсій військовим пенсіонерам, але Верховним Судом України, всупереч своєї ж Постанови Пленуму Верховного Суду України від 15.04.2005 року № 4, прийнято рішення відмовляти в задоволені цих позовних вимог посилаючись на тимчасовість нормативно-правових актів - Постанови 594 та Наказу 175.
Додаткових або особливих умов щодо відмови у перерахунку пенсійного забезпечення чинним законодавством не встановлено.
Адміністративні позови військових пенсіонерів містять вимоги перерахунку пенсій, саме на час чинності зазначених нормативно-правових актів, на підставі, яких змінено грошове забезпечення військовослужбовці з 01 травня по 31 грудня 2007 року. І це цілком правомірно.
Щодо тимчасовості, то з таких міркувань Закон України „Про Державний бюджет України на 2007 рік" є теж тимчасовим (січень-грудень 2007 року), а тому, за логікою судів першої та апеляційної інстанції, видатки за вказаним Законом можна не проводити, наприклад не виплачувати заробітну плату працівникам судових установ.
Крім того, якби в 2008 році грошове забезпечення військовослужбовців зменшилося, тоді було б доречним вказувати про тимчасовий характер його збільшення, але воно (грошове забезпечення), значно збільшилося на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 (далі Постанова 1294).
Збільшення грошового забезпечення військовослужбовців з урахуванням введення граничних розмірів премії, як свідчать фахівці Департаменту фінансів Міністерства оборони України, мало перехідний характер перед введенням в дію Постанови 1294 - кошти було заплановано, але на законодавчому рівні не всі питання були вирішенні (необхідно було скасувати попередні нормативні акти, які визначали склад грошового забезпечення військовослужбовців) .
Крім того, Верховним судом України, відмовляючи у задоволені вимог даної категорії справ, повністю не перевірено і не досліджено що Законом України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" відповідні видатки були передбачені.
В 2007 році відповідно з додатком № 3 Закону України, від 19.12.2006, № 489-V "Про Державний бюджет України на 2007 рік" за кодом програмної класифікації видатків державного бюджету 2101020 (Утримання особового складу Збройних Сил України ) передбачені видатки на суму 5108845,3 тис. грн. у порівнянні з 2776104,8 тис. грн., що встановленні на 2006 р., згідно з Законом України, від 20.12.2005, № 3235-IV "Про Державний бюджет України на 2006 рік", що складає збільшення фінансування на 85%.
Збільшення інших складових грошового забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України у 2007 році не передбачалося.
Згідно звіту про виконання бюджету Пенсійного фонду України за 2007 р. затвердженого постановою Пенсійного фонду від 08.04.2008 р. № 8-1 дотації на пенсійне забезпечення військовослужбовців у сумі 621,7 млн. грн. не використано.
Це свідчить про те, що Державним бюджетом видатки на збільшення пенсій військовим були передбачені, проте перерахунок військових пенсій не здійснено.
А тому зовсім безпідставним і необґрунтованим є висновок Верховного Суду України, що виплата премії дозволена за наявності передбачених підстав лише в межах видатків, передбачених у кошторисах військових частин для грошового забезпечення військовослужбовців у 2007 році, що виключає їх як підставу для перерахунку пенсій.
Це означає, що перерахунок пенсій можливий за умови наявності видатків, передбачених у кошторисах військових частин для грошового забезпечення військовослужбовців у 2007 році?
Виплата пенсійного забезпечення здійснюється за видатками Державного бюджету, які в 2007 році не використані на суму 621,7 млн. грн., але аж ніяк за видатками передбаченими у кошторисах військових частин.
Але це не є підставою для відмови у проведенні перерахунку пенсії у відповідності до ч. 3 статті 63 Закону 2262-12.
Слід також зазначити, що військовослужбовцям, які звільнилися в 2007 році після введення в дію Наказу 175 пенсія обчислювалася з урахуванням зазначених граничних розмірів премії.
Знову відроджується диспропорція в обчисленні раніше призначених пенсій?
В преамбулі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" зазначено, що цей Закон спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України.
Держава гарантує перерахунок призначених пенсій у зв'язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
Дуже помітним є також протистояння Верховного суду України та Вищого адміністративного суду України - рішення високих Судів протилежні.
У складі Верховного суду України, Вищого адміністративного суду України судді - фахівці права високого рангу, більшість - заслужені юристи України, у яких великий досвід роботи в судових установах різних інстанцій і тому зовсім не зрозумілі такі розбіжності у застосуванні норм матеріального і процесуального права.
Виправити ситуацію, повернути довіру сучасному судочинству в нашій незалежній державі, можливо тільки завдяки рішенням, які будуть ґрунтуватись на Конституції України, а також на чинному законодавстві, яке не суперечить їй.
На підставі викладеного, Прошу ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ врахувати надані пояснення та переглянути практику з питань пенсійного забезпечення військовослужбовців по перерахунку пенсій зазначеної категорії громадян в 2007 році і усунути протиріччя Закону України 2262-12, Постанови Пленуму Верховного суду України від 15.04.2005 року № 4 та відповідних рішень 2009 -2010 років.
Керівник проекту
Сергій
Кривицький